در طراحی هتل باید به طبقه بندی آن از لحاظ تراز و کیفیت خدمت دهی در رابطه اساسی قدرت خرید مهمانان بالقوه آن اعتنا شود.هتلها امروز از یک طبقه بندی بی آلایش ۱ تا ۵ ستاره استعمال می نمایند که ۱ ستاره ارزان ترین و ۵ ستاره گران ترین هتلها است. جدا نبودن سرویس بهداشتی و حمام، یکی از اشتباهات متداول هست که مشتریان را کلیدی نقص مواجه کرده و موجب کاهش تعداد مشتریان میشود. از آنجا که لابی اولین مکانی است که اعتنا مخاطب را به خودش جلب می کند و به نوعی او را ذیل تأثیر قرار میدهد، تاکید می گردد به مراد به دست آوردن نتیجه مطلوب، در هنگام طراحی لابی هتل از مشورت و همکاری اشخاص کارشناس و با تجربه ضوابط طراحی هتل 4 ستاره یاری گرفته شود. همچنین، یک ویژگی دیگری که هتلهای مرتبه یک دارا هستند این میباشد که به معلولان و افراد ناتوان و کمتوان توجه میکنند. هرقدر شما در این شیوه خلاقانهتر کار کنید، مارک خودتان را جذابتر و پرطرفدارتر کردهاید. هر کدامشان سود فراوان مهربانی عاید شما مینمایند و بر محبوبیت برندتان میافزایند. ج: مشخص و معلوم نمودن تجهیزات و لوازم واجب به جهت هر قسمت. عرض پلهها باید به قدری باشد که خیر خدمه زمان سرویسدهی به زحمت بیفتند و خیر مسافران به جهت بالا بردن وسایل خود اذیت شوند. حتی دسته سرویسدهی برخی هم، مختص و یونیک بودنشان را تضمین میکند. تعیین یک شکل در مقایسه اهمیت رخ دیگر می تواند به معنای ۲۰ % صرفه جویی در فضای کلی اتاقهای میهمان و حدود ۱۵ درصد در کل ساختمان باشد.به تیتر مثال، در سه گونه نقشه هتل ـ کلیدی دو ردیف اتاق در هر طبقه، برجهای چهارگوش و آتریوم ـ با اتاقهای یک اندازه، مساحت هر اتاق می تواند از ۴۶۰ تا ۵۷۵ فوت مربع متغیر باشد.